wandel voor vrijheid 5 mei 2023 scaled

Je kunt hier direct doneren

Wandel voor Vrijheid zondag 5 mei 2024 – Bevrijdingsdag

Op Bevrijdingsdag heeft een flink aantal deelnemers vanuit Wezep, Ulft, Eindhoven, Gemert en Mariahout wandelend de vrijheid gevierd. Dankzij het mooie wandelweer kunnen we terugkijken op een gezellige en waardevolle tocht. Er is tevens een mooi bedrag opgehaald voor het werk van Amnesty International, de tussenstand staat op 741 euro. Alle wandelaars en vrijwilligers enorm bedankt!

Op de foto links de deelnemers uit Wezep, centraal de wandelaars bij vertrek Eindhoven, en rechts de groep die vanuit Gemert vertrok, tijdens de tussenstop in Mariahout.

Meer foto's binnenkort op deze website

Wezep1 scaled       IMG 20240505 WA0000IMG 20240505 WA0004

Op 5 mei viert Nederland het feest van de Vrijheid. Daarom organiseren verschillende plaatselijke Amnesty groepen op Bevrijdingsdag wandeltochten.

Er zijn op dit moment vier tochten bekend.

Vanuit Ulft: Rondwandelingen van 5.5 en 11 km. Start op zondag 5 mei tussen 10 en 12 uur starten bij DRU Industriepark, Huttenweg 24, Ulft. Meer info bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vanuit Wezep: Een tocht van 5 km rondom Wezep. Start vanaf 14 uur bij het gebouw van de Van Limburg Stirumband, de Zeuven Heuvels 20 in Wezep, Meer info en aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

- Vanuit Eindhoven: Een tocht van 17 km vanaf het Centraal Station via het Dommeldal en de Sonse bossen. De start is bij de "Flying Pins", John F Kennedylaan 2. Vertrek vanaf 9 uur, verwachte aankomst rond 12.30 uur.  Er is vanuit Eindhoven ook de mogelijkheid om naar Bevrijdende Vleugels te fietsen, vertrek om 10.30 uur vanaf de Flying Pins. Meer info bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

- Vanuit Gemert: Een tocht van 22 km door het Brabantse platteland, via Beek en Donk, Mariahout en Son en Breugel. De start is bij het Velt-gebouw, Hopveld 21, Gemert. Je kunt hier starten tussen 7.30 en 9 uur, om 7.30 uur vertrekt een groepje om gezamenlijk naar Best te wandelen. Tussenstop in Mariahout rond 10.45 uur, met mogelijkheid tot aan- en afhaken. Verwachte aankomsttijd in Best rond 12.30 uur. Meer info bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Gemert) en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Mariahout)

Het doel van de tocht is in de eerste plaats het samen vieren van de vrijheid met gelijkgestemden.

Daarnaast nodigen we de wandelaars uit om een mooi bedrag te schenken aan het goede doel, het ondersteunen van mensenrechtenactivisten. Tijdens de tocht kun je zowel cash als digitaal een donatie doen. Op een actiepagina kunt je mensen benaderen om je te sponsoren.

Meer weten? Stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar 06-57330476

Dommelvolk scaled

Vrijheid en vrede

Sinds 1945 leven we in vrede en vrijheid. Dat is al heel lang. Daar mogen we blij om zijn. Ook, of misschien wel juist, omdat we niet eens weten wat het is om in onvrijheid en angst te leven. Dat er een bom op je huis valt. Dat je opgepakt wordt. Dat je moet vluchten. Dat je niet durft te zeggen wat je wilt.

En toch, door de oorlogen in Gaza en Oekraine, de opkomst van rechts-extremisme en anti-democratische sentimenten in de wereld voelt het alsof de Tweede Wereldoorlog minder lang geleden is dan tien jaar geleden.....

Vrijheid en vrede zijn niet vanzelfsprekend, al denken we dat misschien wel. Vrijheid is als een kasplantje. Zonder licht, warmte, water en een beetje liefde gaat hij dood.

Vrijheid is een werkwoord. We moeten het koesteren en verdedigen, anders kunnen we het zomaar kwijt zijn. Een korte blik op het dagelijks nieuws zegt genoeg.

Wij willen de vrijheid vieren en dat doen we door te wandelen. Met gelijkgestemden maken we een sportieve wandeling in de ochtend van zondag 5 mei. We omarmen de vrijheid en elkaar, en halen geld op voor mensen in andere landen die vervolgd en onderdrukt worden. We vragen daarbij om een gulle bijdrage van de deelnemers, die wordt gebruikt ter ondersteuning van mensenrechtenactivisten.

Ga de sportieve uitdaging aan

Ga jij op Bevrijdingsdag de sportieve uitdaging aan?

Maak een stap, vele stappen, en breng twee mooie doelen samen: vier de vrijheid en steun het werk van Amnesty International.

Doe met ons mee, trek je wandelschoenen aan en ga op stap. We zien met plezier je deelname tegemoet!

Voor meer inspiratie rond 4 en 5 mei, kijk eens op www.4en5mei.nl

Voor de geschiedenis van deze vrijheidswandeltocht, kijk eens op nachtvandevrijheid.nl

Brug